Tytuł pozycji:
Reduta na fali
Tematem artykułu są związki zespołu Reduty i Polskiego Radia, albo inaczej mówiąc: eksperymentującej grupy aktorów i nowego rodzaju teatru: Teatru Wyobraźni. Obie artystyczne instytucje zbliżała chronologia rozwoju (i ekspansji na coraz szerszy obszar kraju), kontakty personalne oraz przenikanie się pól działalności, zwłaszcza w podejściu do pracy nad tekstem literackim i aktorstwem wywiedzionym ze słowa.
Oficjalnie Studio Radiowe Reduty powstało w końcu 1936 roku, wraz z realizacją antenową Wesela, nadaną 31 października oraz 1 i 2 listopada tego roku. Analiza procesu narodzin tej eksperymentalnej audycji oraz refleksja o innych, rozproszonych pracach Reduty i redutowców na antenie w latach 1925-1939 pozwala odpowiedzieć na pytanie, co zespół Osterwy i Limanowskiego wniósł do rozgłośni, i co rozgłośnia dała Reducie.
This article looks at the connections between the Reduta company and Polish Radio; in other words between an experimenting group of actors and a new kind of theatre: the Theatre of Imagination. What brought both artistic institutions together was the similar chronology of development (as well as expansion across the country), personal contacts and overlapping fields of activity, espacially as far as a similar approach to the literary text and acting stemming from the word are concerned.
Officially, the Radio Reduta Studio was established at the end of 1936 with the broadcast of "The Wedding" on 31 October, 1 and 2 November. The analysis of the birth process of this experimental broadcast and the consideration of other works of the Reduta and its members on air between 1925 an 1939 leads to conclusions about what Osterwa and Limanowski's company gave to the broadcast station, and vice versa.