Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Exhibiting history : the Holocaust witness on the crime scene

Tytuł:
Exhibiting history : the Holocaust witness on the crime scene
O wystawianiu historii : świadek Zagłady na scenie zbrodni
Autorzy:
Szczepan, Aleksandra
Data publikacji:
2018
Słowa kluczowe:
scena zbrodni
witness
video testimony
świadek
Yahad - In Unum
crime scene
walk
świadectwo wideo
krajobraz
landscape
Zagłada
spacer
Holocaust
Język:
polski
ISBN, ISSN:
08670633
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode.pl
Linki:
https://rcin.org.pl/dlibra/publication/87346/edition/67269/content  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Szczepan examines Holocaust bystanders’ accounts recorded on video in locations that remain unmarked and unremembered. She proposes to read those videos as visual documents that simultaneously represent and establish such locations as crime scenes. The crime scene - a term that is used in forensic and performative studies - allows us to perceive the unmarked and unremembered locations of the Holocaust as both a reservoir of traces of the past, material evidence, as well as a space for reconstruction of events in performative acts of witnessing. Szczepan uses quotations from over a dozen video testimonies and interprets these documents as acts of recreating and creating crime scenes with respect to six categories: the archive, the witness, the landscape, time structure, reconstruction and framing.

W artykule autorka proponuje odczytanie relacji wideo postronnych świadków Zagłady nagrywanych w nieupamiętnionych miejscach wydarzeń jako dokumentów wizualnych, które równocześnie reprezentują i ustanawiają takie lokalizacje jako scenę zbrodni. Scena zbrodni - kategoria z pogranicza studiów forensycznych i performatywnych - pozwala postrzegać nieupamiętnione miejsca Zagłady równocześnie jako rezerwuar śladów przeszłości, materialnych dowodów, jak i przestrzeń rekonstrukcji zdarzeń w performatywnych aktach świadczenia. Posługując się cytatami z kilkunastu świadectw wideo, dokumenty te autorka interpretuje jako akty odtworzenia i wytworzenia sceny zbrodni w perspektywie sześciu kategorii: archiwum, świadka, krajobrazu, struktury czasowej, rekonstrukcji i ramowania.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies